Friday, September 26, 2008

אלי לוזון

אלי לוזון החל את הקריירה המוזיקלית שלו כקלידן במועדונים בנתניה, עיר הולדתו, יחד עם היוצר יוני רועה. הוא פרץ בבשורה מוזיקלית משמעותית, כאשר שר ברבעי טונים מקאמים, שהם סגנונות סלסול המאפיינים מוזיקה ערבית וצפון אפריקאית. סגנון שירה זה הפך את לוזון אהוד בקרב הצפון אפריקאים בישראל.
באלבום הבכורה שלו איזו מדינה, הוא ביצע את להיטו "איזו מדינה", שהוצג כשיר המחאה הראשון במוזיקה המזרחית. השיר הפך את לוזון במהירות לכוכב על. מי שנתן לו את הצ'אנס הראשון היה המפיק אביגדור בן מוש, שהפיק עבור לוזון את האלבום הראשון (וכן את ששת האלבומים הבאים). לא הרבה נתנו סיכוי לבחור הלבקן מנתניה, אבל ההימור של בן מוש הצליח והוכיח את עצמו. מי ששימש כמשענת מקצועית היה חברו של לוזון, היוצר יוני רועה, שליווה אותו בכל שלבי העבודה על האלבום.
אלבומו השני, הנשמה, היה להצלחה ענקית. שיר הנושא, בנוסף לשירים כמו "נערת החלומות", "היא תמיד תרקוד" ועוד, הפכו ללהיטי ענק במועדונים ובאירועים. באלבום הופיע גם הלהיט "אין קיפוח", אותו שר בפסטיגל.
באמצע שנות ה-90 החלה תקופה פחות טובה ללוזון. אלבומו השלישי, השתיקה, לא הצליח, וזמן קצר לאחר מכן היה מעורב בתגרה בעקבותיה ישב בכלא כארבע שנים.
לאחר השחרור, הוציא לוזון אלבום רביעי בשם אל החופש, שנכשל. גם אלבומו החמישי, בערבית מערבית, בו ביצע שירי חאפלה ערביים במקצב דאנס חדשני לא הביא לתוצאות המיוחלות.
באמצע שנות ה-90 שר בפסטיגל את השיר "מלאכי" שהגיע למקום השביעי.
נדמה היה שהקריירה של לוזון הסתיימה, כאשר יצא אלבומו השישי איך מתמודדים. באלבום הופיעו להיטי ענק כמו "גשם" (במקור של להקת בנזין), מתוך פסקול הסרט המצליח "עפולה אקספרס", וכן "אל יום אחר", קטע אופראי שביצע במקור לוצ'יאנו פאוורוטי. האלבום החזיר את לוזון למרכז העשייה המוזיקלית.
ב-2000 הוציא לוזון את אלבומו מדבר האהבה שזכה להצלחה גדולה. להיטים כמו "קפה בשניים", "הכל בשבילך" והחידוש לשיר האלמותי של ניסים סרוסי, "איני יכול" הפכו את האלבום לרב מכר.
נכון לתחילת שנות האלפיים, אלי לוזון הוא חלק בלתי נפרד מהמוזיקה הישראלית, ואחד מכוכבי העל במוזיקה המזרחית. באלבומיו השתתפו יוצרים כמו אביהו מדינה, עוזי חיטמן ואחרים, וגם הוא הירבה לכתוב לאחרים. הוא נוטל חלק בהפקות רבות, ומשתתף באין ספור דיאלוגים מוזיקליים. הוא גם מרבה לכתוב ולהלחין ליוצרים אחרים. לוזון גילה עניין גם במשחק. הוא השתתף במערכונים של "זהו זה" ובצילומים לסדרה של הבמאי חיים בוזגלו.
לוזון נישא לחברתו, סיגל, ולשניים נולדה בת, הודיה.